lørdag 16. februar 2013

Bever`nrennet - med verdenselite på plass

Da var det klart for skirenn igjen, og nå endelig tilbake på skøyteski. Det er det som er gøy. Og Bever`nrennet var en fin opplevelse i fjor som måtte gjentas. 9km fellesstart.

Jeg har skøyteski som jeg vet går bra på dagens føre (minus 2 på start), så med en kjap prepping med HF8 og FC8x på formiddagen var jeg klar til dyst.

Det var sus over Skistadion i Bevergrenda - for VM uttatte Tord Asle Gjerdalen hadde meldt sin ankomst og lagt VM forberedelser til Kongsberg. Stas for barna som gikk tidligere, det blei bra med autografskriving på Tord Asle så det ut til.


Følte meg vel ikke helt på rett plass. På min høyre side: Tord Asle med VM bronse fra 50km fri i Kollen og klar for VM i Val Di Fiemme. Pilotbrillene var på plass også. Men pytt, gøy å måle seg med de beste har nå alltid jeg syntes.

Startskuddet smalt og borte var han. En treg start førte til at jeg havnet i køen ut av stadion, med flust av juniorløpere fra 2. og 3. startrekke susende forbi. De som har vært i Bevergrenda vet det er TRANGT ut av stadion og få muligheter til å komme forbi i den 3km lange sløyfa. Derfor var det hissig stemning, tråkking på staver, fall og en del stygge ord opp den første bakken. Feltet sprakk i to ganske raskt, med Tord Asle og P K Nygård fra Team Veidekke i en klasse for seg foran. Jeg havnet rett bak splitten men prøvde desperat å tette luka rundt åkeren halveis i løypa.

Ingen tvil om hvem som tapte starten:-) Foto: www.laagendalsposten.no
 
Men noen juniorløpere, og spesielt nummer 340, hadde tydeligvis andre planer enn å henge på. Skjønner ikke helt poenget med å gå forbi 3 ganger for å bremse farten når man ligger i siste tredjedel av feltet i et landsrenn! Blir vel ikke bedre skiløper av det vel? Når han prøvde det samme for fjerde gang sperret jeg med vilje og fikk kjeft for det. Etter målgang var vi vel enige om at vi var uenige. God stemning:-)

Ut på siste runde begynte flere å slippe i gruppen foran og jeg øynet sjansen for å ta igjen flere foran. Ga full gass og presset alt jeg hadde. Fikk ryggen på Njål Tage Gjerdalen halveis på siste runde og gikk forbi. Vi hadde litt fight på Skrimrennet i januar også, men da forsvant han halveis og slo meg med vel minuttet. Nå hadde jeg tenkt å ta revansj, men greide ikke bli kvitt han på vei inn på stadion. Dermed ble det spurt, som jeg tapte med glans:-)

Men alt i alt veldig fornøyd med løpet. Kropp og ski fungerte perfekt selv med ganske mye og hard trening denne uka. P K Nygård tok Tord Asle Gjerdalen med 1 sekund i spurten. Jeg var 3:45 bak tet, noe som ikke er så galt for en aldrende triathlet synes jeg.

7.plass i M Senior

Resultater her: http://www.ilbevern.no/images/stories/12_13/files/Bevernrennet_2013_Offisiell_Resultatliste.PDF

Tusen takk for alle tilropene og heiingen fra tilskuere underveis - føltes som skikkelig hjemmebane! Synes absolutt flere lokale løpere bør stille neste år - det er ikke farlig å teste seg mot de beste i verden;-)

På tirsdag er det Kongsberg Karusell i Efteløt. 5km Fristil. Satser på å gå fort da også;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar