søndag 9. september 2012

Skarverittet var gøy!

Lenge siden jeg har syklet ritt, og enda lenger siden jeg har syklet terrengritt. Men igår deltok jeg på Skarverittet, 55km med start i Hol og mål i Geilo.
Reiste opp med en gjeng fra Sense fredag kveld, og tok inn på fin hytte på Bardøla. Med "hyttepakke" var hytta fylt opp med mat når vi kom også. Så det ble oppladning med gryterett, godteri og gullrekka på TV.

Sein start på lørdag - 12:35 - så jeg sov lenge og tok det pent med 2 frokoster før jeg trillet 14km ned til Hol. Vel fremme der tok jeg en kikk på startrunden som flere sa var teknisk og bratt. Det viste seg å være riktig. 50m etter start var det bratt rett opp - først på asfalt, så grus og over på sti som gikk rett til himmels.

Jeg er ingen stor terrengsyklist og både gruet og gledet meg. Stilte meg på første rad i starten og kom ganske bra avgårde. Over første toppen måtte jeg slippe tetgruppa i klassen og havnet i gruppe to. Syklet med de langs elva til vi krysset R7 og startet første stigning. Prøvde noen rykk der, men kom ikke løs. Var først over toppen, men min elendige teknikk og feighet nedover gjorde at alle passerte nedover på hullete grusvei og jeg var 100m bak gruppa i bunn. Peiset på og tok de igjen på flatene, hvorpå jeg la meg ifront og prøvde å få kontakt med tetgruppa som vi så foran. Det gikk ikke helt. Ble litt tyngre i neste bakke, og på vei mot Geilo og lysløypa sprakk gruppa opp når teten i M40 kom bakfra. Jeg greide ikke følge de sterkeste. Knotet i tilegg i "fifty/fifty bakken" og måtte av sykkelen og løpe opp.

Hadde en liten down etter passering Geilohallen, men fikk opp farten igjen opp mot Kikut. Bra rytme og puls 10 slag over terskel hele veien opp. Blåste sinnsykt (17 m/s) over toppen på slalombakken, men det var bare å stupe nedover. Løypa gikk så og si rett ned slalombakken på Vestsiden, jeg turte ikke slippe helt opp som andre gærninger gjorde, og tapte 2-3 plasser nedover. Var alene i bunn, noe som ikke var gunstig i motvinden langs Ustedalsfjorden. Så 2 stk som kom rett bak, så jeg roet litt og ventet til de kom opp. La meg på hjul, og greide å bite meg fast nesten helt til enden av fjorden. Da sto beina rett ut, og jeg måtte slippe. Siste 6km tilbake til Geilo i kraftig medvind var det bare å trampe på det man orket. Igjen tapte jeg litt på dårlig teknikk på grusen når det går så fort - men fikk da brukt alle kreftene til mål. En liten spurt de siste 300m opp til mål - så var sesongen 2012 over:-)

Skarverittet kan anbefales. Veldig variert og fin løype, akkurat passe krevende, selv for dårlige terrengsyklister som meg.

Ble nummer 12 i klasse M30 på 2:21:26

Garming fil her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar