tirsdag 4. september 2012

Kjempesprekk - og 19. plass på Tjörn

Triathlonsesongen ble for fjerde år på rad avsluttet på Tjörn med halv Ironman. Reiste ned fredag ettermiddag, så fikk unna registrering og alt dagen før. Bodde i år på Bergabo i Rönäng i en liten svensk (grisedyr) stuga.

3 loff med syltetøy og litt Nutri til frokost, før jeg syklet 4km til stevneområdet. Sjekket raskt inn og løp litt i den nye løpeløypa. Så var det på med drakt og 25min solid oppvarming i vannet.

Klok av skade fra Norseman prøvde jeg å peppe opp skikkelig for å få til en bra svømmestart. Må være på hugget. Nå fikk jeg hjelp av en særdeles sinna og amper overdommer, som kjeftet på alt og alle som var ute i vannet selvom det var over 10min til start. Hun kom sikkert rett fra ITU kurs - og jeg ble skikkelig irritert. Perfekt:-)

La meg helt til høyre mot holmen i starten for å unngå de store mengdene med sjøgress rett ut fra stranda. (Når jeg varmet opp hang chipen igjen i gresset:) Kom bra ut og hadde fine bein å følge rundt første bøya. Måtte slippe noen avgårde, men hadde bra heng til vi var på vei mot havna. Der gjorde jeg en grov feilmanøvrering og var på kurs ut av løypa. Oppdaget raskt at alle andre svømte mot en annen bøye, og tapte ikke mer enn 10-15sek tenker jeg. Ble svømmende litt alene derfra og inn, men var oppe som nummer 27 på 32:32.

Hadde en av de raskeste skiftetidene i T1, selvom jeg fumlet litt med nummeret.

Ut på sykkel føltes beina bra med en gang (for første gang i år). Kjørte meg raskt opp i feltet. Etter 10km kom Per Morten bakfra og jeg justerte meg inn på hans fart med de lovlige 12m avstand. Han syklet grisefort, og jeg slet allerede på vending med å holde tempoet. Greide å bite tenna sammen og holdt følge helt tilbake til Skärhamn. Han var litt tøffere enn meg ut på brygga og fikk 30-40m før vi var ute på veien igjen. Da røk strikken og jeg måtte bare la han kjøre. Syklet da så og si alene de neste 2 rundene, bortsett fra mange som var 1 og 2 runder bak. Kjente etterhvert at første runden kostet mye krefter, og at jeg i tilegg slurvet litt med næringsinntaket i iveren etter å følge Per Morten. Holdt likevel bra trykk og så at jeg ikke tapte veldig mye til tetgruppa  - hvor klubbkompis Bjørnar lå - på hver runde. På siste runden kom det opp to til bakfra, som gjorde at jeg skjerpet meg og greide øke tempoet inn til T2. Syklet på 2:36 (97km) og var på 13.plass

Grei T2, bortsett fra litt fumling med den ene sokken.

Følte meg bra ut på løp, men uten det store trykket. Måtte jobbe veldig for å få pulsen opp i sone 3, der man bør ligge på en halv ironman. Men det gikk jevnt og trutt unna i 4:20 fart. På tredje runden begynte det å butte litt, og jeg måtte ha en liten tissepause. Ble tatt igjen av Øystein Grande, som startet 3min bak (tror jeg passerte han på sykkel?)

Ut på siste runden stoppet det helt opp i bakken, og jeg var helt tom. Var oppe i over 6min/km og spiste bolle og potetgull på siste matstasjonen i håp om å kvikne litt til. Slepte meg til mål på 19.plass på tiden 4:49:45. "Løpetid" på 1:37:58 i en løype som i følge min GPS var i korteste laget.

Ikke en super avsluttning på 2012, men kanskje å forvente med to Ironman og en HIM på 8 uker. Tanken er nok tom. I tilegg gjorde nok den harde starten på syklingen sitt, men etter å ha safet på sykkel i hele år måtte jeg sjanse litt.

Får prøve det på Skarverittet til helgen også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar