tirsdag 7. august 2012

2 Ironman på 1 sommer

Sommerens prosjekt med 2 Ironman (Frankfurt og Norseman) på 4 uker fikk sin ende på Gaustatoppen søndag. Før jeg kommer med en rapport fra det løpet, tenkte jeg å si litt om hvordan jeg har planlagt prosjektet.
Har aldri kjørt 2 Ironman så tett, og var usikker på hvordan legge det opp. Jeg trenger (sansynligvis pga mangel på talent) mye trening inn mot konkurranser for å yte mitt beste. 3 ukers "taper" har aldri klaffet, jeg blir slapp og feit.
Så inn mot Frankfurt trente jeg veldig normalt 13-15t i uka helt til 1 uke gjenstod. Slapp opp siste uka, men hadde 2 sykkeløkter og 1 løpeøkt med intervaller i sone 3-4. Reiste seint til Frankfurt og hadde kun en sykkeløkt + 20min svømming dagen før løpet der nede.
Frankfurt gikk ganske bra. Super svømming, bra sykling med velt og løping som stoppet opp på slutten pga muskulær utholdenhet. (Løpt for lite km i forkant, pga noe skadetrøbbel siste 5-6 ukene)

Så det var ikke tvil om at det måtte løpes mer frem til Norseman for å holde løpinga bedre der. Men trengte også restitusjon etter Frankfurt for å unngå nye skader, så jeg var litt i vilrede. Da er det fint med sosiale medier og gode triathloncoacher som er aktive der. Sendte avgårde en tweet til Brett Sutton, som jeg har kommunisert litt med tidligere, og som etter mitt syn må være absolutt en av de beste triathlon trenerene i verden (Han står bak Chrissie Wellington og Nicola Spirig, det taler for seg). Jeg er i tilegg fan av hans treningsfilosofi, så råd fra han var et forsøk verdt. Og svar kom kjapt på hva gjøre i 4 uker mellom 2 Ironman:
"best thing is to keep 10 days very short sessions let imune system rec from 1st IM then don`t taper 4 the 2nd one u be fine"
OK, det ble planen. Men noen praktiske ting måtte også på plass. Familieferien skulle selvfølgelig tas hensyn til etter fokus på Frankfurt i hele vår og sommer. Så de 10 dagene ble ikke "short sessions" hver dag, men også 2 komplette hviledager i Sabeltans del av verden. Når 10 dager var gått var det tid for 1 uke ferie på Gran Canaria. Å ta med sykkel og sykle i timesvis var uaktuelt, så jeg valgte å legge løpefokuset til de 7 dagene der nede. Pga mangeårig achillestrøbbel har jeg ikke vært i stand til å løpe 2 dager på rad i årevis. Nå fikk jeg 7 dager med snitt på 11-12km hver dag. I tilegg 2 svømmeøkter i havet med paddles.

Detaljene finnes her: http://www.sportsys.nu/KO_grid_dotcom.asp?QID=eswag@ebnett.no

Kom hjem med 2 uker igjen til Norseman. Det ble da 1 uke med sykkelfokus iom at jeg ikke syklet på Gran Canaria. 3 solide terskeløkter på spinningsykkel (jobb) og 3 solide langturer. Fredag (9 dager før Norseman) kjørte jeg hardt 110km opp til hytta, og satte ny pers dit. Den satt skikkelig, og krevde mye restitusjonstiltak dagen etter. Søndag (1 uke før) syklet jeg rolig 190km tilbake fra hytta over Rauland og Rjukan. Etter det følte jeg meg sliten, og tørte ikke helt følge Suttons råd om "no taper for 2nd IM" siste uka. Løp en solid terskeløkt med 4x2,5km på mandag, så ble resten 2 sykkeløkter med 3-4 x 4min intervaller og svømming i sjøen, bla 1 økt med paddles på fredag morgen. Hadde i tilegg 2 massasjetimer som hjalp bra på øm og stinn lårmuskulatur. Følte meg sånn helt ok når jeg kom til Eidfjord, og resultatet ble helt ok etterhvert. Mer om det i en RR de kommende dagene....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar